Doorgaan naar hoofdcontent

De vragen van Proust

Op maandagmorgen bekom ik al eens graag van het weekend met de vragen van Proust in De Morgen en twee zjatjes straffe kaffie.

Vanmorgen werden die dus gesteld aan één van mijn idolen in mijn kindertijd: Isabelle A! (Toeval of niet, tijdens onze laatste therapeutische wandeling kwam ze eventjes ter sprake*. Het was dus min of meer een sein van de kosmos dat ik ook eens werk moest maken van mijn eigen vragen van Proust.) 

*: 't Was in combinatie met Willy Sommers. Ooit wijd ik eens een hele post aan Willy. 

26 vragen aan Mamasoet. U moest u maar eens vervelen in Coronatijden. 

Here we go, dus! (En kleine spoiler: ik begin bij de laatste, want die is echt mijn ding!)

1 Hoe oud voelt u zich?

Omdat ik van 't eind van 't jaar ben, heb ik mij altijd een beetje frisser gevoeld dan mijn leeftijdsgenoten; omdat ik op mijn drieëntwintigste al mijn eerste baby had (en er daarna nog 2 kocht binnen de 6 jaar), heb ik mij altijd een beetje voor gevoeld op mijn leeftijdsgenoten.

Dat in combinatie met enkele vrienden die een paar jaar ouder zijn in leeftijd, maar zeker niet in gedachten doet me mij ergens begin de 30 voelen. Een prille dertiger, met hier en daar een grijs haar. Van de nieuwe voordeur die nadert kijk ik op professionele manier weg. En mijn haar kleur ik vrolijk bij.

2 Wat is uw passsie?

Een les maken die sociaal relevant is, die les geven op maat van mijn publiek en plots doorhebben dat kinders de klik maken waar ik al heel de tijd rond zit te kotteren, ik kan daar echt een kick van krijgen. Dat ik die lessen gewoon met mijn vriendinnen mag geven, en dat die minstens even gepassioneerd zijn, dat geeft vuurwerk. Voedsel voor mijn brein en zeker ook voor mijn💓.

3 Wat vindt u een kenmerkende eigenschap van uzelf?

Ik kan met alles leven waar ik zelf voor gekozen heb. En omgekeerd dus ook: ik kan mij niet voegen naar iets waar ik niet in geloof. Waarom/daarom werkt niet bij mij. En leven zonder visie ook niet. De 'big why' speelt heel erg bij mij. En dat wil al eens lastig zijn. 

4 Is het leven voor u een cadeau?

Ik sta erg gretig in het leven,  impulsief en explosief. 

Ik kan niet half aan iets beginnen. 

Niet half graag zien, niet half discussiëren. 

Zeker niet halverwege een boek stoppen. 

Geen klein frietje eten. Geen takje druiven. 

Als het op gretigheid aankomt, is het hier heel erg zwartwit. Ik kan geen beet van de appel van het leven doen en hem dan eventjes opzij leggen. Ik wil hem graag stoven, karamelliseren en appelmoes maken. Zoiets .

5 Welke geluksscore geeft u zichzelf?

In favoriet gezelfschap een 13 op 10, op lastige dagen een 5.

6 Hebt u ooit een religieuze ervaring gehad? 

Pas. Religieuze aanvaringen wel, maar dat was de vraag niet.

7 Welke kleine alledaagse gebeurtenis kan u blij maken?

Een noenetuksje dat net lang genoeg duurt om uitgeslapen te zijn en net kort genoeg om 's avonds nog gewoon in te kunnen tukken. 

8 Waar hebt u pijn van?

Gemis. Het snijdt zonder te zalven. En het slijt niet.

9 Wat is uw zwakte?

Mijn onvoorwaardelijkheid. 

10 Wat is uw grootste angst?

Vast komen te zitten in mijn steeds langer wordend rijtje principes. En dat de dingen die in mijn hoofd kloppen de toets met de realiteit niet doorstaan. Afgewezen worden.

11 Wanneer hebt u voor het laatst gehuild?

Vorige week maandag.

12 Wat zou u nog graag willen meemaken?

De release van een broodje hummus op mijn werk. Gedaan met in de gietende regen naar de Panos tjolen. 

13 Bent u ooit door het lint gegaan?

Mijn lontje is korter dan mijn geduld.

14 Hoe definieert u liefde?

Jezelf vinden in een ander, die ander vinden in jezelf. Blenden en tegelijk uitlijnen.

15 Hoe kijkt u terug op de eerste lockdown?

Ik heb al snel het vogelperspectief aangenomen. Zo afstand nemen heeft geholpen. Heel veel wandelen met Lieve ook. De hele lockdown heeft zaken scherpgesteld, de moed om die dingen aan te pakken hoop ik ooit te vinden. Werken in de zon deed deugd, de isolatie minder. Ik merk dat ik lang blijf functioneren met verstand op nul. 

16 Welk moment zou u graag herbeleven? 

Mijn drie bevallingen, maar dan zonder de pijn. 

17 Wat is uw vroegste herinnering?

Kerstavond bij mijn oma. Ik zal een jaar of 6 geweest zijn. Er staat een rolkarretje vol chips. Op dat moment zijn er al een 10-tal kleinkinderen waarvan er 3 -verkleed als kerststaldier- hun wangen volproppen met nootjes. 

Niemand valt over nootjes voor peuters en  niemand valt over teveel aperitieven zodat je daarna niet meer zou kunnen eten. Wel zitten we allemaal vol spanning te wachten op het kersttoneeltje van de kleinkinders, waarvan de jongste traditioneel in de krantenbak gedropt werd, geflankeerd door een occasionele os en een overtuigend balkende ezel met nootjes in zijn kaken. 

18 Wanneer hebt u voor het laatst gelogen?

Toen ik laatst door de speelgoedboekjes van Sint-Maarten bladerde en luidop liet vallen dat ik nog nooit geweten heb dat de Sint Nintendobucht bracht. Like ever. 

19 Waarover bent u de laatste tijd anders gaan nadenken?

Over raclette. Nu ik kaas heb afgezworen, vind ik dat dat toch een beetje stinkt. 

20 Welk boek zou u aanraden? 

Voor kindjes die een hekel hebben aan woorden lezen: de zoekboeken van Pettson en Findus.

Voor tieners die een hekel hebben aan woorden lezen: "Schrijf maar wat" van Chrostin.

Voor volwassen meiden die in hun hoofd nog altijd 15 zijn: "Het leukste" van Eva Mouton.

Voor mensen die geloven in hartverwarmende liefde: "I.M." van Connie Palmen.

Voor nostalgische meiden van 39: "De babysittersclub" van Ann M. Martin.

21 Wat is een misvatting over u?

Dat ik bijt. Ik heb in mijn hele leven echt nog nooit iemand gebeten. 

22 Hoe voelt u zich in uw lichaam?

Zwaar onzeker. Té zwaar en té onzeker. 

Mijn twintiger jaren zijn een aaneenschakeling geweest van diëten. Afgewisseld met  kinders kopen heb ik toch wel heel wat geprobeerd van wat het dieetspectrum te bieden heeft. Er zijn periodes geweest waarin ik dacht dat ik een excessief sporter was (echt.), maar evengoed legde ik mezelf geen enkele vorm van beweging op, behalve het heffen van liters water.

(Wat voor mij werkte? Herbalife was lekker, Infraligne was duur en de diëtiste deed ook hard haar best.)

Sinds ik een halfjaar geleden overschakelde op vegan speelt het dieetding niet meer echt. Ik verloor 2 kledingmaten en at gewoon alles waarin ik geloofde. Op dit moment voelt het helemaal juist, ik heb goede hoop dat dat zo blijft. Gekruiste vingers en tenen en al. 

Met het verdwijnen van de kilo's groeide het zelfvertrouwen een beetje, al speelden daar nog andere dingen, de voorbije 2 jaar. Waarover ik nog altijd onzeker ben, maar voorlopig blijft het zelfvertrouwen tussen de onzekerheid nog even hangen. 

23 Wat is uw grootste fantasie?

Ik koop een VolkswagenVan, laad iemand die mij lief is in, samen met een fleecedekentje en 2 dikke pyjama's, en vertrek voor een trip zonder vastgelegde bestemming of timing. 

24 Bent u een goede vriend?

Ik probeer trouw te zijn in mijn vriendschappen. Ik vind mezelf niet zo toegankelijk, maar het is nog moeilijker om weer uit mijn hart te raken. 

25 Hoe zou u willen sterven?

Niet alleen. En uitgepraat.

26 Wat zou u wensen als laatste avondmaal?

De verse frieten van oma Lieve met een grote kwak veganaise, vegan balletjes in tomatensaus van Heinz Tomato Frito met een scheutje sojaroom en een grote kom fijne sjiekongs in vinaigrette. Daarna zal ik even pauzeren en achteraf speel ik nog een kommetje gestoofde spruiten binnen, met heel veel note van schoate. Zet ook maar 2 grote blikken Orangina klaar: eentje voor de goesting en eentje voor de dorst.

Daarna rol ik mezelf wel richting eeuwige velden. 


De vragen beantwoorden bleek toch een halve dagtaak. Een aanrader voor wie in Coronashizzle zichzelf even in stilte wil bevragen. De antwoorden die jou het meest typeren, mag je me altijd doorsturen! Deze curieuzeneuze is razend benieuwd! 


Reacties

Populaire posts van deze blog

Bedankt, verwenner!

De fijnste schoolweek van 't jaar zit erop. Echt. Genoten heb ik. Ge-no-ten. Waarvan? De verwenweek. De watte? De verwénweek. Het concept is even eenvoudig als geniaal. 1 Schrijf je in. Noteer net en duidelijk je naam. 2 Wacht enkele dagen af. Bijt niet op je nagels. 3 Ontvang een stiekempjestopsecretgeheim briefje in je vakje met daarop de stiekempjestopsecretgeheime naam van de persoon die jij de komende week zal mogen / moeten verwennen. Bij mij was het van mogen , want ik had Mattias Derycke geloot. Ik geef toe, zonder expliciet te zijn en namen te noemen: er lopen onaangenamer typen op ons SVC rond. Zeker als je ze hypothetisch gezien zou moeten verwennen... Ik werd zelf extreem aangenaam verwend, maar tastte tot donderdag nog in het duister over wie die geheime weldoener dan wel was. Dat het een man was, stond vast... Wie denkt er anders aan om mij, geheelonthoudster,  van  een Duvel te bedienen? Maar wie. Wie, o, wie?! Na een aantal fijne attenties voo

Venetiaans blond

Niets is wat het lijkt... Bedankt, Mia!

Koningin Angina

Manman, koningin Angina heeft me zwaar liggen... Voor wie niet weet hoe mijn keeltje er de voorbije dagen uitzag, klik hier . Opgelet, 't is niet voor gevoelige kijkers. Wie koningin Angina liever vrolijk en blij bezig ziet, kan zich tegoed doen aan dit filmpje: Om maar te zeggen... aan alle ellende komt een einde, en ik ben zomaar eventjes anderhalve kilo kwijt. (Bijna zei ik: "Meer van dat!" Maar ik beet mijn tong er net op tijd af.)