Doorgaan naar hoofdcontent

Sam de Verkeersslang

 




Ik vind het een mooi en nobel idee, die Sam de Verkeersslang. Het aantal milieuvriendelijke verplaatsingen van en naar de basisschool verlagen, dat kan ik alleen maar toejuichen. Kinderen daarvoor stimuleren door hen een stickertje te geven per milieuvriendelijke verplaatsingsdag, dat heb ik nog gehoord. Maarre... heeft iedereen dan zoveel tijd 's morgens? Hoe laat moeten al die mama's en papa's op hun werk zijn? Wat met de grote gezinnen die én de onthaalmoeder én de basisschool (én hun eigen school) tegen kwart na 8 moeten bereiken?

Ik neem een exemplarisch, willekeurig voorbeeld. Mama S. uit V. woont op 4.5 km van school. Als ze met de auto om 7.40 uur wil vertrekken, moet ze al om 6.10 uur 's morgens op. Alleen dan kan ze op een comfortabele manier de ochtendrush met haar 3 wildebrassen doorkomen. Dat lukt haar ook, het hele schooljaar door (behalve die keer dat het hele huis was ondergek*kt door peuter J., die morgen waarop Q. haar avondmaal overgaf, die uitzonderlijke morgen waarop fruitsap, melk, confituur en choco gemorst werden op de kleren en nog enkele keren die ze bewust verdringt).
Huisje Weltevree, dus, daar bij S. in V. Tot Sam de Verkeersslang met zijn stickers roet in het eten komt gooien, want als er stickers te verdienen zijn, spitsen de juniors de oren. Elke dag een sticker, zo zit het in hun hoofd.

En dus oefent mama S. uit V. sinds enkele dagen in het fietsen op de openbare weg. Met haar fietskar, gevuld met boytjes. En met haar zevenjarige dochter, op haar eigen fietsje. "Trappen, trappen, trappen!" "Tussen de lijnen rijden!" "Op tijd remmen!" "Voor je kijken!" "Stoppen! Stoppen! STOPPEN!"
Het parcours? Een 4 km lange straat met maximumsnelheid 90 km/ uur en een fietspad dat niet van de drukke baan gescheiden wordt.

Alles voor de stickers... echt... alles voor de stickers.
Ze verdient een héle rol.




Reacties

  1. josfien22:27

    Je kan ook altijd een ommetje maken langs de schitterende velden, omloopstraatje doen.
    Of is dat té utopisch ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat zou dan enkel op de terugweg zijn, jos. 's morgens hebben we echt geen tijd...:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. tante Marleen10:43

    Toch een proficiat en waarschijnlijk ook de moeite waard!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. oma Mieke18:18

    ik herken de ochtendrush van in mijn kinderjaren en op die fietsdag in mei luisterde ik gespannen of ik niet een ziekenwagen hoorde...
    Mijn moeder- en omahart klopte aan 100 per uur!!!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Jouw reactie hieronder? GRAAG!

Populaire posts van deze blog

Bedankt, verwenner!

De fijnste schoolweek van 't jaar zit erop. Echt. Genoten heb ik. Ge-no-ten. Waarvan? De verwenweek. De watte? De verwénweek. Het concept is even eenvoudig als geniaal. 1 Schrijf je in. Noteer net en duidelijk je naam. 2 Wacht enkele dagen af. Bijt niet op je nagels. 3 Ontvang een stiekempjestopsecretgeheim briefje in je vakje met daarop de stiekempjestopsecretgeheime naam van de persoon die jij de komende week zal mogen / moeten verwennen. Bij mij was het van mogen , want ik had Mattias Derycke geloot. Ik geef toe, zonder expliciet te zijn en namen te noemen: er lopen onaangenamer typen op ons SVC rond. Zeker als je ze hypothetisch gezien zou moeten verwennen... Ik werd zelf extreem aangenaam verwend, maar tastte tot donderdag nog in het duister over wie die geheime weldoener dan wel was. Dat het een man was, stond vast... Wie denkt er anders aan om mij, geheelonthoudster,  van  een Duvel te bedienen? Maar wie. Wie, o, wie?! Na een aantal fijne attenties voo

Venetiaans blond

Niets is wat het lijkt... Bedankt, Mia!

Koningin Angina

Manman, koningin Angina heeft me zwaar liggen... Voor wie niet weet hoe mijn keeltje er de voorbije dagen uitzag, klik hier . Opgelet, 't is niet voor gevoelige kijkers. Wie koningin Angina liever vrolijk en blij bezig ziet, kan zich tegoed doen aan dit filmpje: Om maar te zeggen... aan alle ellende komt een einde, en ik ben zomaar eventjes anderhalve kilo kwijt. (Bijna zei ik: "Meer van dat!" Maar ik beet mijn tong er net op tijd af.)