Doorgaan naar hoofdcontent

4 gouden tips voor geschenkjes waar je mee scoort

Ik heb het hier al verteld, onder onze kerstboom is steeds minder plaats. De voorbije dagen schoven we er bijna elke dag een extra pakje onder... Volgens Drakenjager zijn we bijna op het punt gekomen dat we niet meer in onze zetel kunnen zonder met de voeten omhoog te zitten. Hij overdrijft, maar 't is maar lichtjes.

In ieder geval verloopt het cadeautjes kiezen naar mijn gevoel wat vlotter dan de voorbije jaren, omdat ik -o, organisatorisch talent (not!)- sinds kort met verlanglijstjes op mijn pc werk. Goed verstopt voor Het Nest en hun vader, en ik moest laatst ook eventjes in mijn eigen logica duiken om het lijstje terug te vinden, maar ondertussen staat het wat duidelijker te blinken, om meer onheil te voorkomen. En als iemand me dus vraagt waarmee ze een Demetto plezier kunnen doen, klik ik in principe mijn lijstje open en ... BAM!... ik geef een fijne cadeautip die ze niet zagen aankomen.

Hoe ik weet waar het kroost content mee is? Als ik ruw geschat tussen twee januari en tien november iets hoor waar ze mee boffen of keihard naar verlangen, tik ik het op hun lijstje. Grote en kleine dingen, hebbedingen en totaal overbodige prutsjes, maar ook gerievige dingen en spullen waar een mens toch echt niet meer zonder kan. Op het lijstje, keurig en netjes.

Zelf ben ik nogal zindelijk als het op geschenkjes aankomt. Aan clutter die de kasten vult heb ik een hekel, en iets persoonlijks vind ik nog altijd het tofst. (Drakenjager kent mij ondertussen al zo goed dat ik aan zijn manieren zie hoe hij zich verkneukelt op het moment waarop ik het papier van de doos scheur. Het lastige is dat hij zo'n krak is in zwijgen of onbeduidende en veel te algemene tips geven, dat ik er altijd met mijn ogen open in tuimel.)

Alles op een rijtje, zijn er volgens mij 4 gouden tips voor geschenkjes waar je een glimlach op een snoet mee tovert...

Gouden tip 1: Liever samen iets doen dan gewoon iets krijgen!

Met de komst van de bongo- en andere bon is het heel makkelijk om iemand een belevenis te schenken. En echt, ik vind zo'n bon ook superleuk.
Nog leuker wordt het als je een verrassingsdag/-weekend/-namiddag/... aan iemand schenkt, goed voor een momentje samen met jou, (gesteld dat je die persoon goed tot heel goed kunt verdragen, natuurlijk. Mocht dit niet zo zijn, lees dan vooral niet verder en skip deze tip.)

 Zo'n bon omschrijft cryptisch wat er te gebeuren staat, zonder dat je meteen alle geheimen prijsgeeft. (Ook als je last minute nog een geschenkje moet bedenken, wil zo'n bon al eens helpen. Je hoeft nog niet alles op voorhand geregeld te hebben en 't houdt nog heel wat opties open.Gedaan met stressen, je regelt het later wel! Vergeet wel niet dat je 't nog niet allemaal geregeld had, anders kan je meteen terug naar af!)

Gouden tip 2: Schenk iets wat volledig buiten de gewoonten van de ontvanger ligt!

Gaat het om een verstokt vleeseter, schenk dan misschien eens een jaarabonnement van EVA vzw, de Vlaamse veggies. Groenten zien doet groenten eten, denk ik.
Leest hij of zij elke dag anderhalf boek, denk dan eens aan een abonnement op Storytel, waarmee je onbeperkt audioboeken kunt downloaden.
Voor kindjes kun je natuurlijk ook nog altijd terecht bij de Voorleeshoek, waarover ik hier al eens wat meer vertelde. Aanrader!!!
Belangrijke kanttekening: als de ontvanger van het geschenk een neurotische neuter is, laat je tip 2 maar beter links liggen. Neuters staan niet open voor zulks en schenk je maar beter en vleescolli, een boekenbon van de Fnac of een speelgoedautootje. En voor eenieders welzijn en gemak bewaar je die vleescolli best in de frigo. Zeg dan niet dat ik je niet gewaarschuwd heb!

Gouden tip 3: Denk vooruit!

Omdat de dagen open en dicht gaan is een ticket voor een evenement in de nabije (of zelfs verre) toekomst misschien een tof idee. Een  musical in het najaar, twee dagen Parc Astérix met Hemelvaart, een bezoek aan een tijdelijke tentoonstelling (Olivier Theyskens in het MoMu!) of een treinrit naar een goeie klassieker (zoals het Museum voor Natuurwetenschappen ... de dino's! in Brussel) zorgen meteen voor iets om in 2018 naar uit te kijken... Een cadeau dat blijft hangen tot lang na Kerstmis, da's toch zalig?!

Gouden tip 4: Voor jou, en voor niemand anders!
De allerleukste geschenkjes vind ik nog altijd die waar iemand moeite voor gedaan heeft of waarover is nagedacht. Zo naaide mijn moeke mij eens een gezellige wintercape en kreeg ik van mijn broer een zalige cactus cadeau.
Fotogeschenken zijn op die manier altijd origineel: bij smartphoto kun je bijvoorbeeld prachtige wanddecoratie laten maken, met foto's waar je liefsten op hun pikkebest op staan, bijvoorbeeld, of spandoeken voor in den hof...

Benieuwd naar jullie succesverhalen!
(En ook een beetje naar de reactie op de vleescolli.)
Veel shoppingplezier!




Reacties

Populaire posts van deze blog

Bedankt, verwenner!

De fijnste schoolweek van 't jaar zit erop. Echt. Genoten heb ik. Ge-no-ten. Waarvan? De verwenweek. De watte? De verwénweek. Het concept is even eenvoudig als geniaal. 1 Schrijf je in. Noteer net en duidelijk je naam. 2 Wacht enkele dagen af. Bijt niet op je nagels. 3 Ontvang een stiekempjestopsecretgeheim briefje in je vakje met daarop de stiekempjestopsecretgeheime naam van de persoon die jij de komende week zal mogen / moeten verwennen. Bij mij was het van mogen , want ik had Mattias Derycke geloot. Ik geef toe, zonder expliciet te zijn en namen te noemen: er lopen onaangenamer typen op ons SVC rond. Zeker als je ze hypothetisch gezien zou moeten verwennen... Ik werd zelf extreem aangenaam verwend, maar tastte tot donderdag nog in het duister over wie die geheime weldoener dan wel was. Dat het een man was, stond vast... Wie denkt er anders aan om mij, geheelonthoudster,  van  een Duvel te bedienen? Maar wie. Wie, o, wie?! Na een aantal fijne attenties voo

Venetiaans blond

Niets is wat het lijkt... Bedankt, Mia!

Koningin Angina

Manman, koningin Angina heeft me zwaar liggen... Voor wie niet weet hoe mijn keeltje er de voorbije dagen uitzag, klik hier . Opgelet, 't is niet voor gevoelige kijkers. Wie koningin Angina liever vrolijk en blij bezig ziet, kan zich tegoed doen aan dit filmpje: Om maar te zeggen... aan alle ellende komt een einde, en ik ben zomaar eventjes anderhalve kilo kwijt. (Bijna zei ik: "Meer van dat!" Maar ik beet mijn tong er net op tijd af.)